L’equip ha de conèixer el que s’espera d’ell. Els objectius han de ser mesurables, assolibles i realistes. Per exemple: desenvolupar una nova estratègia de vendes dels nous dolços en un termini de 1 mes amb un pressupost de XXXX€.
Cada membre ha de ser conscient de les seves habilitats i de com contribuir a assolir els objectius. Tots han de conèixer les seves pròpies responsabilitats i les dels altres.
Saber com s’organitza l’equip per realitzar el treball, el mètode de treball, com es prenen les decisions, com s’intercanvia la informació, com es funciona és primordial. Molts equips de treball d’investigació estan formats per membres de diferents llocs del planeta que es connecten mitjançant la xarxa i les videoconferències per aconseguir mitjançant el treball del grup anar més ràpid que si ho fessin cadascun pel seu compte.
El dret d’expressar opinions ve donat per una participació activa. S’ha de comptar amb tots els membres de l’equip. La comunicació ha de ser empàtica, oberta i fluïda, parlar dels temes amb claredat, honestedat i sense embuts.
Confiança mútua no vol dir amistat, s’ha de confiar en les capacitats dels altres per portar a bon port el projecte. Tots s’han de sentir compromesos i responsables dels objectius de l’equip. L’orgull de “pertinença al grup” ha d’estar molt clar i és el que ajudarà a aconseguir els objectius.
S’han d’establir unes normes de comportament, basades en el respecte que han d’assumir tots els seus integrants. Tenir clar que es ser acceptat o rebutjat. L’assertivitat ha de ser practicada contínuament.
Les avantatges i qualitats de treballar en equip són moltes i variades, pensem especialment que el desenvolupament personal i professional es veu enriquit; es crea sinergia, s’adquireixen informació i coneixements més complerts i es generen noves idees. Es complementen les capacitats dels integrants del grup. Un equip és més fort que l’esforç individual per posar en marxa els resultats del treball.
No podem deixar de banda que també existeixen dificultats, però aquestes han de ser mínimes i superables. La manipulació per un dels membres del grup, pot reduir l’esforç individual i fer que es treballi més lent. Es corre el risc de desmotivació de tot el grup si no s’arriba a bon port.
- Necessitats comuns.
- Interessos comuns.
- Fites comunes.
- Proximitat física.
- Similitud cultural.
- L’autoaprenentatge: aprendre a escoltar, aprendre de l’altra, construir reflexió col•lectiva; per tant, aprendre altres maneres de fer i de relacionar-se.
- La implicació progressiva: ja que suposa poder participar, prendre decisions, reflexionar sobre el propi entorn i observar les dinàmiques que es generen i viure-les.
A fi de dinamitzar els processos de diagnosi, de propostes o de presa de decisions existeixen diverses tècniques que tenen una base metodològica comuna:
- El treball en grups petits, que ha d’afavorir la intervenció de totes les persones amb independència del seu carisma o del seu coneixement sobre el tema, per tal de tenir temps i poder generar debats de fons, així com crear espais de confiança.
- L’escolta activa, la comunicació sobre la base de l’empatia.
- Moderació de les reunions per tal de repartir la paraula entre les persones participants, per ordenar i sistematitzar la presa de decisions, per sintetitzar els acords que s’hagin pres...
- Control del temps per tal d’evitar les reunions inacabables i per facilitar la participació d’aquelles persones que tenen poca disponibilitat horària.
L’anàlisi de la pròpia realitat per tal d’arribar a un diagnòstic compartit sobre la situació de la comunitat o del grup, a fi de prendre consciència sobre les qüestions estructurals que condicionen el nostre entorn i les nostres vides. En la mesura que els treballs dels grups tenen un final definit en el temps, cal definir uns indicadors que ens permetin avaluar la seva feina. Amb això es recerca que l’equip conegui quins són els aspectes crítics del projecte, acomplir els terminis fixats d’execució, no desviar-se dels costos establerts al pressupost, la qualitat... Es tracta d’evitar que l’equip centri els seus esforços en un aspecte determinat, quan potser el que és realment important és un altre. Periòdicament l’empresa ha de realitzar una valoració de la tasca de l’equip. Per tant no es parla d’una única avaluació final sinó a la realització d’avaluacions periòdiques en moments determinats que ens permetin saber com està funcionant i quin és el seu impacte en la transformació de l’empresa. Per això, serà important que fem partícips a totes les persones implicades i que dels resultats del procés -les decisions a les quals s’arribi, les conclusions interessants-, en fem difusió entre totes aquelles persones que hi participen i entre aquella part de la població que ens interessa que conegui el que està generant el procés, ja que pot ser una manera de sumar complicitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada