diumenge, 10 de maig del 2009

El treball en equip: conèixer l’equip i aprofitar les individualitats dels membres, dinamitzar grups i avaluar-los.

Per motivar als equips i fer que les persones se sentin bé s’ha de crear un bon ambient de treball. Mobilitat, sentit de la globalitat, ment oberta, saber delegar, donar responsabilitats... són trets del bon líder o del cap ideal, però a més a més existeixen alguns conceptes que determinaran la bona feina.
Saber utilitzar el millor de nosaltres mateixos i dels altres sense centrar-nos en els aspectes negatius i desenvolupar capacitats per reconèixer les necessitats dels altres comportarà un millor treball de tot l’equip i ens permetrà posicionar-nos respecte als altres de forma més adequada per afavorir la interrelació i la comunicació. No percebre això bloqueja molts cops la comunicació.
Tot això ens portarà a treballar en equip, el que suposa el compromís de compartir coneixements i aprendre interactuant, d’aquesta manera existirà una valor afegit més gran que la suma de totes les individualitats. A aquest valor afegit positiu se l’anomena sinergia. (pot ser també negativa, imagineu-vos treballant amb la persona que us “cau” més malament, imagineu que és una ordre i compareu com estaríeu si per altre banda us oferissin treballar amb una persona més adient o més semblant a vosaltres).
Implica també el compromís dels seus integrants en la posada en pràctica de les conclusions del mateix. Al ser partícip d’aquestes conclusions se senten propietaris de les mateixes i obligats a fer-les funcionar.
La capacitat d’afegir valor al treball individual només s’aconsegueix amb la pràctica i el desenvolupament de tots els membres de l’equip d’idees i competències i habilitats que permetin assolir els objectius. D’altra banda, el potencial individual es veu, com ja hem esmentat, sensiblement incrementat quan es treballa amb equip, amb un equip afí i garanteix molts cops el fet d’obtenir millors resultats.
Un equip és un grup reduït de persones amb coneixements, capacitats i habilitats concretes que es complementen per aconseguir un objectiu. Un equip de treball té molt clar el concepte de líder, sense líder el grup no funciona i aquest líder molts cops farà tasques de moderador si sorgeixen conflictes.
Per treballar en equip no ens hem d’oblidar de les següents premisses:
Identificació d’objectius:
L’equip ha de conèixer el que s’espera d’ell. Els objectius han de ser mesurables, assolibles i realistes. Per exemple: desenvolupar una nova estratègia de vendes dels nous dolços en un termini de 1 mes amb un pressupost de XXXX€.
Capacitat dels seus components:
Cada membre ha de ser conscient de les seves habilitats i de com contribuir a assolir els objectius. Tots han de conèixer les seves pròpies responsabilitats i les dels altres.
Definició del procediment:
Saber com s’organitza l’equip per realitzar el treball, el mètode de treball, com es prenen les decisions, com s’intercanvia la informació, com es funciona és primordial. Molts equips de treball d’investigació estan formats per membres de diferents llocs del planeta que es connecten mitjançant la xarxa i les videoconferències per aconseguir mitjançant el treball del grup anar més ràpid que si ho fessin cadascun pel seu compte.
Participació activa, comunicació efectiva:
El dret d’expressar opinions ve donat per una participació activa. S’ha de comptar amb tots els membres de l’equip. La comunicació ha de ser empàtica, oberta i fluïda, parlar dels temes amb claredat, honestedat i sense embuts.
Confiança i responsabilitat:
Confiança mútua no vol dir amistat, s’ha de confiar en les capacitats dels altres per portar a bon port el projecte. Tots s’han de sentir compromesos i responsables dels objectius de l’equip. L’orgull de “pertinença al grup” ha d’estar molt clar i és el que ajudarà a aconseguir els objectius.
Normes de l’equip:
S’han d’establir unes normes de comportament, basades en el respecte que han d’assumir tots els seus integrants. Tenir clar que es ser acceptat o rebutjat. L’assertivitat ha de ser practicada contínuament.
Avantatges de treballar en equip:
Les avantatges i qualitats de treballar en equip són moltes i variades, pensem especialment que el desenvolupament personal i professional es veu enriquit; es crea sinergia, s’adquireixen informació i coneixements més complerts i es generen noves idees. Es complementen les capacitats dels integrants del grup. Un equip és més fort que l’esforç individual per posar en marxa els resultats del treball.
Inconvenients de treballar en equip:
No podem deixar de banda que també existeixen dificultats, però aquestes han de ser mínimes i superables. La manipulació per un dels membres del grup, pot reduir l’esforç individual i fer que es treballi més lent. Es corre el risc de desmotivació de tot el grup si no s’arriba a bon port.
Com els grups d’una empresa solen ser organitzats per la pròpia direcció s’han de tenir en compte diversos factors per la seva formació:
  • Necessitats comuns.
  • Interessos comuns.
  • Fites comunes.
  • Proximitat física.
  • Similitud cultural.
Els grups de treball poden ser formals, organitzats per jerarquies superiors de l’empresa; informals, sorgeixen de forma espontània i molts cops són voluntaris; permanents, per exemple els comitès de qualitat; temporals, per una determinada acció de l’empresa.
Dinamitzar grups i avaluar-los:
Cada procés de participació s’ha d’adaptar a les característiques de cada context, com també a les persones i grups. Alguns elements a tenir en compte a l’hora d’iniciar el treball d’equip són:
  1. L’autoaprenentatge: aprendre a escoltar, aprendre de l’altra, construir reflexió col•lectiva; per tant, aprendre altres maneres de fer i de relacionar-se.
  2. La implicació progressiva: ja que suposa poder participar, prendre decisions, reflexionar sobre el propi entorn i observar les dinàmiques que es generen i viure-les.

A fi de dinamitzar els processos de diagnosi, de propostes o de presa de decisions existeixen diverses tècniques que tenen una base metodològica comuna:

  • El treball en grups petits, que ha d’afavorir la intervenció de totes les persones amb independència del seu carisma o del seu coneixement sobre el tema, per tal de tenir temps i poder generar debats de fons, així com crear espais de confiança.
  • L’escolta activa, la comunicació sobre la base de l’empatia.
  • Moderació de les reunions per tal de repartir la paraula entre les persones participants, per ordenar i sistematitzar la presa de decisions, per sintetitzar els acords que s’hagin pres...
  • Control del temps per tal d’evitar les reunions inacabables i per facilitar la participació d’aquelles persones que tenen poca disponibilitat horària.

L’anàlisi de la pròpia realitat per tal d’arribar a un diagnòstic compartit sobre la situació de la comunitat o del grup, a fi de prendre consciència sobre les qüestions estructurals que condicionen el nostre entorn i les nostres vides. En la mesura que els treballs dels grups tenen un final definit en el temps, cal definir uns indicadors que ens permetin avaluar la seva feina. Amb això es recerca que l’equip conegui quins són els aspectes crítics del projecte, acomplir els terminis fixats d’execució, no desviar-se dels costos establerts al pressupost, la qualitat... Es tracta d’evitar que l’equip centri els seus esforços en un aspecte determinat, quan potser el que és realment important és un altre. Periòdicament l’empresa ha de realitzar una valoració de la tasca de l’equip. Per tant no es parla d’una única avaluació final sinó a la realització d’avaluacions periòdiques en moments determinats que ens permetin saber com està funcionant i quin és el seu impacte en la transformació de l’empresa. Per això, serà important que fem partícips a totes les persones implicades i que dels resultats del procés -les decisions a les quals s’arribi, les conclusions interessants-, en fem difusió entre totes aquelles persones que hi participen i entre aquella part de la població que ens interessa que conegui el que està generant el procés, ja que pot ser una manera de sumar complicitats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada